La CXXXIII Regina dels Jocs Florals, Noèlia Durbán, saluda als assistents a l’acte en el seu colofó.
L’entitat cultural Lo Rat Penat celebrà el passat divendres 20 de giner en el Teatre Principal de Valéncia ciutat els tradicionals Jocs Florals de la Ciutat i Regne de Valéncia, en els quals fon proclamada CXXXIII Regina la senyoreta Noèlia Durbán Martín, junt a les Dames de la seua Cort d’Amor.
El poeta guardonat en la Flor Natural fon Joan Antoni Alapont, el qual fon reconegut ademés com a Mestre en Gai Saber, en haver segut guanyador de les tres categories poètiques del certamen en diferents edicions. L’Englantina d’Or i la Viola d’Or foren guanyades per Josep Albert Aymemir; el Premi Extraordinari Ajuntament de Valéncia, per Fernando Millán; el Josep Maria Bayarri per Voro López i el Jaume I per Rafael Melià.
El president de Lo Rat Penat, Enric Esteve, reafirmà l’importància de la centenària societat en el manteniment i potenciació de la cultura i la llengua valenciana: ‘Lo Rat Penat continua sent la roca inamovible en la que es topen tots els que intenten acabar en la nostra identitat’.
Actuà de mantenidor el periodiste i escriptor Alfonso Ussía qui, basant-se en la trilogia, Fe, Pàtria i Amor, destacà en el seu discurs la singularitat i independència de l’idioma valencià: ‘El valencià és un idioma que fins Cervantes en el seu Persiles y Segismunda elogia com una llengua tan harmònica i dolça com el portugués’.
Ussía també va fer alusió al 150 aniversari del naiximent de Vicente Blasco Ibáñez: ‘Este any de 2017 se complixen, Noèlia, 150 anys del naiximent d’una de les glòries més brillants de les lletres valencianes i espanyoles. De Don Vicent Blasco Ibáñez, qui en la seua prosa seca, fonda, bronca, iluminada, com el seu caràcter, ací estigué en 1891, llegint el discurs del mantenedor d’aquell any, Francesc Pi i Margall, que no pogué desplaçar-se fins a Valéncia’.
L’acte va tindre com a colofó l’Himne de la Comunitat Valenciana interpretat pel cantant valencià Francisco i la Banda Municipal de Valéncia dirigida per Fernando Bonete.
(foto: Fran Adlert)