El barri de Sant Antoni i la seua festa

El barri de Sant Antoni i la seua festa

Per Amparo Soriano Doménech

El barri de Sant Antoni, barri molt fester, puix escomença l’any celebrant la festa del barri, el 12 de giner, en la foguera, mascletada i castell de fòcs, la festa del sant del porquet, sant Antoni Abat. El dia 17 de giner se celebra el dia de la seua festivitat.

Trobarem este barri entre els següents carrers: l’avinguda de la Constitució, l’avinguda de Primat Reig, el carrer d’Almassora, el carrer del Flare Pere Vives, el carrer de l’Actor Mora, el carrer de la Pobla del Duc i el carrer Benipeixcar.

En este barri tenim un gran colege, Sant Antoni Abat dels salesians i un chicotet teatre, la PlaZeta, i també una chicoteta capella dedicada a sant Llàzer.

No és un barri molt gran, pero en molta població, puix els edificis són alts, en moltes vivendes i en algunes fronteres d’edificis modernistes. Podrem observar alguna decoració de taulells ceràmics i balcons de ferro.

Entre el carrer de Sagunt, Maximilià Thous i Ministre Lluís Mayans, passaran tots els animalets a que els donen la benedicció, i als jóvens i no tan jóvens un panet beneït els donaran; i en la plaça de Sant Joan Bosco, final del carrer Sagunt, serà el lloc de la festa, a on se para el porrat ‒per si no ho saps, el porrat és, a banda de cigrons torrats, una fira a on també es venen uns atres fruits secs torrats i llepolies‒, en que podràs contemplar la desfilada dels animals.

Podrem vore a les falleres majors ‒que amollaran colons‒, a la regina dels jocs florals de Lo Rat Penat,  i a l’honorable clavariesa de les festes Vicentines en carruage de gala,  escoltades per la policia local en el seu uniforme de gala.

Per Sant Antoni, dia dels animalets, sobretot podrem apreciar gossos de les unitats canines de la Guàrdia Civil i de la Policia Nacional de Valéncia i la unitat militar, donant-los el reconeiximent a les unitats canines que han participat en el rescat de persones en la dana. Cavalls de les unitats de la Policia i Guàrdia Civil, gats, haques, pardalets i qualsevol animal, inclús serps, del públic en general. Uns cavalls aniran en la seua amazona, uns atres en un bon ginet i jovenet, abrigats que fa fret, puix estem en giner. Uns atres tirant del carro i uns atres duran les alforges a on antigament duyen marraixes de vidre, en aigua, vi o qualsevol líquit de poble en poble.

Els cavalls i les haques o egües van sumament arreglades en tots el els aparells ben lluents i engreixats, la samuga per a poder estirar del carro, la collera i la retranca, les mantes més fines i les dònes molt templades i ben vestides en diferents trages, depenent d’a on vinguen. També depén de cóm ixca el dia, puix si plou poca gent anirà, i si fa sol, dus el catret per a esperar,  i més les dònes que, per la seua condició, duen bon mantó per al fret, i les que van en els cavalls com a bones amazones, ben abrigades. Per la seua banda, no cal dir que els hòmens també van molt ben arreglats.

Molts chiquets i chiquetes duen a les seues mascotes a la benedicció, ben nets i en molta alegria, en tota la seua ilusió. Any darrere d’any, es beneïxen   els animals, els mateixos, per a fer la festa més gran.

En molts balcons posen un cobertor o mantó de Manila per a adornar les fronteres de les cases.

En molts pobles de l’Horta, com ara Vinalesa, Carpesa, Borbotó, Godella, Poble Nou, Albuixech, Moncada o Massarrojos, se celebra la benedicció alternant-se per a anar a molts d’ells en distintes celebracions, al tercer dumenge. Enguany, li correspon a Burjassot la benedicció dels animals. Es fa en lo carrer enfront de l’iglésia de Sant Miquel, i en la nit del dissabte es celebra la Santa Missa i s’encén una bona foguera en l’ermita de Sant Roc.

Refrans dedicats a sant Antoni:

Per Sant Antoni, fret i tristor posa als vells en el racó.

Fins a Sant Antoni, Pasqües són.

Per Sant Antoni, el dia allarga un pas de ratolí.

Sant Antoni del Porquet, a les velles fa caraces i a les jóvens fa l’ullet.

Per Sant Antoni preparat la vedriola del porquet.

Be, açò és tot. Fins al pròxim mes.

La llibreria valenciana: “Saïdia”, de Miquelo Garcia Maldonado

La llibreria valenciana: "Saïdia", de Miquelo Garcia Maldonado.

Per Llibertat Vilaplana

Títul: Saïdia
Autor/a: Miquelo Garcia Maldonado
Editorial: L’Oronella – Foment de les Lletres Valencianes
Lloc i data d’edició: Valéncia, 2023
Nº de pàgines: 270

Portada del llibre "Saïdia", de Miquelo Garcia Maldonado
Portada del llibre “Saïdia”, de Miquelo Garcia Maldonado

En l’introducció de l’obra, Miquel Ramón nos descriu perfectament la forma d’escriure de Miquelo; és dir, àgil, atractiva i, segons les seues paraules: «En una descripció, prou descriptiva i analítica, en la que dibuixa i coloreja en mans de la seua ploma cada una de les escenes, fins al punt en que te sents atrapat i integrat dins de la pròpia novela sense que esta te deixe ya fugir d’ella».

Escritor de l'any 2024

Dir que Miquelo Garcia i Maldonado, en atenció als seus mèrits lliteraris i a la seua proyecció com a autor en el nostre idioma, fon nomenat com a Escritor de l’Any 2024, premi que otorga la AELLVA bienalment a aquell autor o autora destacat per la seua producció lliterària.

Saïdia, ambientada en la ciutat de Valéncia, nos conta l’història de Jaume, un jove ingenier que deixa un bon treball en Madrit per a encarregar-se d’una emblemàtica obra en en el barri de La Saïdia, encarregada per l’Ajuntament de la ciutat valentina, concretament de la renovació d’un del mercats més antics de la ciutat; el ya abandonat Mercat de Sant Pere Nolasc, en el districte de la Saïdia.

Al començar l’eixecució dels treballs, ocorre una troballa inesperada, una caixa que posa al descobert un secret que havia estat amagat durant molts sigles. Un secret que durà al nostre protagoniste a viure una sorprenent experiència vital, en la que mai estarem segurs de lo que és real i lo que no ho és.

«No podia entendre com li resultava tant complicat pensar en una atra cosa que no fora això.
¿Qué podia tindre aquella caixa que estava tan clavada dins d’ell? Tenia la sensació rara com si sempre haguera format part de la seua vida, com el que té un recort material de la seua infància i encara que sap que no té cap valor, se nega a desfer-se d’ell perque li du entranyables recorts de temps vixcuts.»

Miquelo en esta obra, a través d’una gran habilitat lliterària, nos va atrapant des del primer capítul, nos mostra una Valéncia desconeguda, una Valéncia oblidada per la majoria dels llectors, pero que, sense dubte, nos mostra eixa cultura que és la base de lo que els valencians som hui en dia. Les persones es forgen de les experiències vixcudes de generació en generació i, per supost, els valencians no som una excepció.

Amor, intriga, i una miqueta de ficció, formen este conglomerat lliterari que acaba en este magnífic resultat conegut com a Saïdia. Deixe’s atrapar per l’imaginació admirable de Miquelo i fruïxca d’esta casi obligada llectura, que no el deixarà de sorprendre pàgina a pàgina. 

Valéncia al mar, en el deport

Valéncia al mar, en el deport

Per Chemi Martínez Villalba

Sent Valéncia una ciutat bolcada a la mar, és llògica la proliferació d’escoles de vela en l’àmbit del port de la ciutat. Les diferents escoles de vela infantils del port de Valéncia han experimentat una notable evolució en els últims anys, consolidant-se com a referents en la formació de jóvens navegants. Des de la seua fundació, els diversos centres han creixcut significativament, oferint una àmplia varietat de cursos i activitats per a chiquets i adolescents interessats en el món de la navegació.

El proyecte, que escomençà en un menut grup d’entusiastes, ha conseguit atraure a centenars de jóvens de totes les edats, gràcies al seu enfocament inclusiu i a la calitat de les seues instalacions. Situades en diferents zones del port, les escoles han conseguit dotar als participants de les ferramentes necessàries per a dominar la vela, tant a nivell recreatiu com competitiu. Els jóvens alumnes no solament deprenen els fonaments de la navegació, sino també valors com el treball en equip, la responsabilitat i el respecte per la mar.

Per això, diferents centres educatius de la ciutat han propost algunes activitats deportives, una volta finalisat el curs escolar, corresponents a les escoles de vela en el respal de l’Ajuntament de Valéncia.

Sobre la seua evolució tècnica, les escoles han incorporat nous materials i embarcacions, permetent als chiquets practicar en equips moderns i segurs. Ademés, els centres han establit convenis en clubs nàutics locals per a facilitar la participació dels estudiants en competicions, lo que ha permés que molts d’ells destaquen en regates regionals i nacionals.

L’èxit de l’Escola de Vela Infantil en el port de Valéncia també es reflectix en el creixent interés pels deports aquàtics en la regió. Les institucions no solament es dediquen a la formació de futurs campeons, sino que també fomenten una major consciència ambiental entre els jóvens, sensibilisant-los sobre l’importància de cuidar l’entorn marí.

En resum, les escoles de vela infantil en el port de Valéncia s’han consolidat com un referent educatiu i deportiu, impulsant l’amor per la mar i promovent un futur prometedor per a les noves generacions de navegants.

 

Felip VII de La Vila Joyosa

Felip VII de La Vila Joyosa

Per Lucas Grao i Silvestre

El passat 19 de giner, Benidorm, referent del turisme valencià, acollí l’última prova de la Copa del Món de Ciclocrós UCI, el més prestigiós torneig de quants componen el calendari internacional d’esta modalitat del ciclisme de competició. A l’event acodiren les estreles d’este deport, en un espectàcul que congregà a més de 15.000 espectadors en el recorregut de la prova i que tingué com a vencedora en la categoria femenina a la neerlandesa Fem Van Empel i al belga Thibau Nys com a guanyador de la masculina, i en la que el valencià Felipe Orts Lloret conseguí una meritòria sexta posició en una carrera que no li fon massa favorable.

En esta tercera edició, Benidorm consolida la seua aposta pel ciclocrós, com a reclam per a turistes de l’Europa Central, a on esta modalitat deportiva goja de molta vitalitat i prestigi.

El ciclocrós és, junt en el ciclisme en pista i el de ruta o carretera, una de les modalitats del ciclisme clàssic. Naix a finals del sigle XVIII, al mateix temps que el ciclisme en ruta, que transcorria per carreteres enfangades, plenes de recolps i pedres soltes, en les que, a sovint, els ciclistes havien de posar el peu en terra. A mida que anaren millorant les carreteres, abdós modalitats anaren configurant-se i, mentres que el ciclisme en ruta solia transitar entre dos poblacions o ciutats distants, el ciclocrós optà per la competició en circuits d’escassos quilómetros i que combinaven trams asfaltats en atres d’arena o fanc, aixina com obstàculs naturals o artificials, i que els corredors han de franquejar a peu, espentant la bicicleta o carregant-se-la al muscle.

Les bicicletes de ciclocrós compartixen fisonomia en les de ruta, encara que tenen determinades particularitats, com rodes més amples o forqueta en més separació, més alt l’eix de pedalier o la fixació als pedals. A diferència del ciclisme en ruta, la temporada de ciclocrós transcorre en els mesos més gèlits de l’any, és per això que, en freqüència, estes carreres se disputen en condicions d’orage advers, en que la pluja, el fanc, la neu o el gèl, solen ser habituals.

En general, els corredors de ciclocrós participen també en competicions de ruta, en els mesos més càlits de l’any, aixina com, tradicionalment, molts ciclistes de ruta s’han servit del ciclocrós com a preparació d’hivern, especialment en països com Bèlgica, Holanda o la República Checa, a on és un deport que goja de prestigioses competicions i seguit per multitut d’aficionats.

En quant al ciclocrós espanyol, encara que arraïlat i en auge en tota Valéncia, no és un deport de masses, i és només la zona nort d’Espanya la que conta en més afició i els ciclistes vascs els grans referents fins a l’arribada de Felipe Orts, puix el de La Vila Joyosa està forjant una trayectòria de récort.

En 2013 conseguí el seu primer títul de Campeó d’Espanya de Ciclocrós en categoria júnior, en 2016 i 2017 revalidà el títul en categoria sub-23, despuix d’haver segut segon en 2015. Ya en la màxima categoria, feu segon en 2018 i, des de llavors, el corredor valencià acumula sèt títuls de Campeó d’Espanya de Ciclocrós de manera consecutiva. L’últim, el conseguit el passat 12 de giner en la localitat gallega de As Pontes, en el que superava a llegendes com José Luis Talamillo o David Seco, i es convertia aixina en el primer espanyol en conquistar sèt títuls.

En carreres internacionals, per a orgull de l’afició valenciana i espanyola, el de La Vila Joyosa continua en imparable progressió, escomençada ya en 2023, quan alcançà la 3ª posició en la Exact Cross de Loenhout, en terres belgues. En octubre de 2024, fichà per l’equip belga Ridley Racing Team, assentant-se en l’exigent circuit belga i unes semanes més tart, conseguia una històrica medalla d’argent en el Campeonat Europeu de Ciclocrós, celebrat en Pontevedra.

Pocs dies més tart, Felipe Orts conseguia lo que pareixia vedat al ciclocrós espanyol; és dir, guanyar la Cyclo Cross Rucphen UCI en Països Baixos, cosa que mai havia conseguit un corredor espanyol de ciclocrós. Per a acabar l’any 2024 en un extraordinari 2º lloc en prova de la Copa del Món de Ciclocrós UCI, en el circuit de Hulst, en terres neerlandeses, confirmant el bon moment de forma i fent-se un lloc entre l’èlit mundial d’este deport.

Als seus 29 anys i un prometedor futur deportiu per davant, Felipe Orts continua rodant per les carreteres alacantines, preparant els objectius per a la pròxima temporada. Des d’estes llínies, volem transmetre el nostre recolzament i admiració, desijant-li tota la sòrt del món.

Events i activitats (giner 2025)

Events i Activitats - Giner 2025

Per Mª José Julio Llopis

Resumim les activitats que promou i en les que participa Lo Rat Penat.

  • Escomençarem per l’entrega dels joguets arreplegats en la campanya promoguda per les Joventuts Ratpenatistes, que contà en la colaboració de diverses falles i entitats culturals, destinats als chiquets de les poblacions afectades per les fatals inundacions del passat mes d’octubre, que es repartiren el dia 4 de giner en una d’elles, Algemesí, i que foren rebuts en tota l’ilusió pels menuts.
  • El 10 de giner, en la casa natalícia de sant Vicent Ferrer, el president de Lo Rat Penat i la regina dels Jocs Florals feren entrega als Altars i Associacions de la Junta Vicentina de la nova edició de Els Quatre Evangelis en llengua valenciana, obra editada per Lo Rat Penat i la Real Acadèmia de Cultura Valenciana (RACV), que serà presentada  pròximament en societat.
  • El president d’esta entitat i la regina dels Jocs Florals assistiren també a la V Edició dels Premis Sèu-Xerea-Mercat, que otorga l’agrupació fallera d’eixe sector a persones, empreses i entitats compromeses en la societat i en les tradicions valencianes, acte que tingué lloc el passat dia 12, en el Saló Columnari de la Llonja.
  • El Premi Obrint Camins s’otorga des de fa dèu anys per l’Associació d’Estudis del Cant Valencià en reconeiximent a l’esforç de persones i institucions en el recolzament i la difusió del cant valencià. En la present edició, s’ha concedit a un dels millors directors d’orquesta d’Espanya, el valencià Manuel Galduf Verdeguer. A l’acte d’entrega, en el Saló Alfons el Magnànim de la Beneficència, assistiren en representació de Lo Rat Penat el president i un membre de la Junta de Govern. 
  • La Real Acadèmia de Cultura Valenciana (RACV) ha patrocinat i presentat l’obra  Valencianisme, identitat i dignitat, monografia científica entorn al valencianisme com a força social, editada per l’Oronella i en la que participa Òscar Rueda, vicepresident de Lo Rat Penat, que estigué molt ben representada en l’acte pel president i diversos ratpenatistes. 
  • No podia deixar d’assistir Lo Rat Penat a la tradicional festivitat de Sant Antoni Abat, que cada 17 de giner se celebra en el barri de Sant Antoni de Valéncia, i allí estigueren el president i la regina dels Jocs Florals, participant en la missa, la bendició de mascotes, la desfilada pels carrers del barri i entre unes atres activitats festives.
  • El Centenar de la Ploma celebrà el nomenament de nous cavallers i l’imposició de les Creus de Sant Jordi, una d’elles concedida a Òscar Rueda, vicepresident de Lo Rat Penat, en un solemne acte en l’iglésia de Sant Joan de la Creu de Valéncia, al que assistí una important representació ratpenatista junt en el president i a la regina dels Jocs Florals.
  • També estigué present l’entitat en la presentació del cartell de la Semana Santa Marinera de Valéncia i en el XIII Certamen de Bandes de Cornetes i Tambors organisada per la Junta Major de la Semana Santa Marinera de Valéncia, aixina com en l’acte de nomenament de la clavariesa major de les Festes Vicentines de l’Altar de la plaça del Pilar.
  • Un any més Lo Rat Penat convoca el Concurs de Llibrets de Falla i tindrem que esperar fins al 4 de març per a conéixer la decisió del jurat.
  • El dilluns 20 de giner, tingué lloc l’acte de la crida de la festivitat de Sant Vicent Màrtir, patró de la ciutat de Valéncia, en la parròquia de Crist Rei, al que acodí el president de Lo Rat Penat, i el dimecres 22, dia de la festa, l’entitat ha participat molt activament en els actes vicentins, destacant el Bateig de Sant Vicent Ferrero Festa dels Bults, que tradicionalment se celebra el mateix dia per la relació especial dels dos sants patrons.
  • Cal recordar el cicle de conferències de l’Aula d’Història 9 que semanalment, els divendres a les 18:30 h impartix el professor Fernando Millán en la sèu de Lo Rat Penat, que el present curs tracten de la Valéncia del sigle XX.

Tapida està l’agenda i ho estarà en avant, perque  s’acosten mesos d’intensa activitat cultural i festiva. Anirem veent-ho.

Fuges del fanc i caus en el tarquim

Fuges del fanc i caus en el tarquim

Per Edu Vanacloig

Hui parlarem dels covers. quan parlem d’un cover up, nos referim a cobrir un tatuage en un atre damunt.

Pero, per desgràcia, sobre este tema hi ha prou desinformació, i molts dels treballs que veem per internet no nos estan dient tota la veritat.

Les rets socials hui en dia nos tenen acostumats a vore com cobrixen tatuages molt negres en uns atres de colors clars damunt, i no es veu res de lo que hi ha baix.

Puix sent molt dir-vos que… ¡això és fals!

És impossible cobrir un tatuage negre en un color clar. En el moment ho conseguiràs per a la foto, pero quan eixe tatuage cure i passen uns quants mesos eixirà el tatuage que hi ha baix, i el color de dalt quedarà molt lleig.

Aixina que vos vaig a donar uns quants consells per a poder cobrir-vos un tatuage i els requisits que yo els exigixc als meus clients per a fer-los un bon cover.

  • El primer requisit és que quan fem un tatuage damunt d’un atre, l’antic no es veja gens, perque no té trellat que cobrim un tatuage i seguim veent que diu Pepet o Marieta.
  • El segon requisit és que lo que usem per a cobrir quede be, perque no té trellat que per intentar fer una rosa, per eixemple, la fem molt negra per a cobrir lo que hi ha baix, i eixa rosa haja quedat malament per fer-la tan fosca.
  • I el tercer requisit és que eixe client realment vullga fer-se una rosa, perque, de moment, complirà el seu objectiu; és dir, cobrir l’antic tatuage i que ya no es lligga Pepet o Marieta, pero quan passe el temps, que eixe client no tinga que preguntar-se: ¿Per qué em fiu una rosa, si a mi les roses no m’agraden? 

Ara vos diré alguns consells per a cobrir un tatuage.

Lo més important és el tamany. Si tenim un tatuage de dos per dos no devem intentar cobrir-lo en un atre de dos per dos, quant més gran el fem manco es notarà la zona fosca per a cobrir, perque tindrem més marge per a fer una difuminació i una degradació de tons.

Els tatuages llineals no servixen per a cobrir un atre tatuage. Quan es facen les llínees damunt de l’antic s’estarà veent tot per baix.

Els tatuages realistes, i en especial els retrats, no servixen per a fer un cover, llevat que el tatuage per a cobrir siga menut i pugam ubicar-lo en una zona, com ara el monyo o en alguna zona de roba, pero mai en la zona de la cara, ya que usem tons clars que no van a poder cobrir lo que hi haja baix.

Devem entendre que en un tatuage les zones clares o blanques es conseguixen en absència de color, o siga no tatuant en eixa zona; llavors, si no estàs tatuant, ni aportant tinta en eixes zones, no conseguiràs cobrir lo que hi ha baix i es vorà tot, i no a soles això, és que necessitaves eixa part de llum per a que eixe tatuage que estàs fent quede be, i en vore’s lo que hi ha baix enfosquix la zona provocant un empastre en lloc d’un tatuage ben fet.

Per això, moltes voltes, sí que és cert que podem recomanar per a fer un cover que el tatuage siga a color, no és que conseguirem cobrir en un color clar el negre, pero és més fàcil fer un pétal d’una rosa, partint de negre, en degradació de gris a granat i acabar en un roig clar en la punta, encara que s’insinue una miqueta lo que hi ha baix.

Per contra, si l’intentes fer en grisos, es vorà tot lo que hi ha baix, i eixe pétal no tindrà diferència de tons: partint d’un negre a un gris tan obscur casi com eixe mateix negre en la punta, mentres que si el fem a color tenim diversos tons: des d’un negre fosc fins a un roig en tots els tons de transició, encara que eixe roig no puga ser tan clar com voldríem perque té un tatuage per baix.

Un atre consell que vos puc donar és que a voltes és millor quedar-nos en lo que tenim que posar més cantitat de tinta i quedar-nos en un tatuage pijor damunt, que serà molt més complicat de tapar en un futur, o de aplicar-li làser per a llevar-lo.

Aixina que no convé precipitar-se ni tindre gens de pressa, pero sobretot val més anar a un bon professional en un local autorisat, puix bo i barat s’han barallat. 

Santiago Ramón y Cajal: Un Nobel en la Facultat de Medicina de Valéncia

Santiago Ramón y Cajal: Un Nobel en la Facultat de Medicina de Valéncia

Per Mª Ángeles Viñas Gimeno

Santiago Ramón y Cajal fon un mege i científic espanyol naixcut l’any 1852 en Petilla de Aragón (Navarra). Estudià la carrera de medicina en l’Universitat de Saragossa i, anys més tart, en concret en decembre de l’any 1883, obtingué la càtedra d’Anatomia de l’Universitat de Valéncia, lloc a on fins a l’any 1887 desenrollaria la seua activitat docent. Aixina mateixa, fon durant esta época quan Cajal inicià els seus estudis d’investigació en histologia, donant-li en un futur els seus fruits, i fon el primer premi Nobel de Medicina espanyol en l’any 1906.

Junt en Camilo Golgi, mege italià, Cajal rebé el premi Nobel de Medicina l’any 1906 pels descobriment de l’estructura del sistema nerviós; en concret, el paper de les denominades neurones, unitats bàsiques de les estructures nervioses que es comuniquen entre sí formant les sinapsis. El valencià Lluís Simarro Lacabra fon un històlec molt important en l’obra científica de Cajal, ya que, segons pareix, en el seu laboratori ensenyà a Santiago Ramón y Cajal la tècnica de tinció de Golgi per a descobrir les cèlules nervioses durant els anys que el Nobel estigué en Valéncia. Ademés, Cajal tingué l’ajuda del doctor Joan Bartual Moret, mege valencià i primer discípul del Nobel. Per tots estos acontenyiments, Valéncia s’establix com a punt de partida de la seua gran obra científica, posteriorment reconeguda.

Cajal tingué una vida social molt activa durant els seus anys en Valéncia. S’instalà provisionalment en una casa situada en la plaça del Mercat, molt prop de la Llonja de la Seda. Posteriorment, vixqué algun temps en el carrer de les Avellanes i, per últim, abans de la seua partida, s’instalà en el carrer de Colon. Durant estos quatre anys, tingué una relació molt estreta en l’Institut Mèdic Valencià, a on publicà les seues primeres investigacions microscòpiques inicials, i mantingué una relació molt productiva en est institut, inclús una volta acabat el periodo de la seua estància en Valéncia. Ingressà en la Real Acadèmia de Medicina, fon soci del Cassino d’Agricultura i participà en activitats de l’Ateneu.

Necessitaríem moltíssimes pàgines per a contar l’obra del gran Nobel. Estes pàgines a soles són un breu resum dels quatre anys que estigué en la nostra ciutat, ya que fon durant este periodo quan inicià els primers estudis, que el durien a conseguir, l’any 1906, el dit premi.

Actualment, la Facultat de Medicina conta en la seua entrada principal en un bust d’ell. Un bust que representa en molt d’orgull la presència d’un mege i catedràtic com ell en la Facultat de Medicina de Valéncia. Ell fon un impulsor nat de l’activitat científica en el seu camp deixant una impronta molt important en aquells alumnes que s’impregnaren del seu saber.

Per a tots els que hem estudiat en esta facultat, vore el seu bust en l’entrada de l’edifici nos produïx un enorme orgull i nos anima a voler més encara l’art de la medicina.

¿Qué he de menjar per a que me baixe el colesterol?

¿Qué he de menjar per a que me baixe el colesterol?

Per El mege del fege

La principal causa de mort en la Comunitat Valenciana són les malalties cardiovasculars; és dir, infarts al cor, ictus cerebral (trombosis cerebral o hemorràgia cerebral), i totes les malalties causades per l’obstrucció de les artèries de tot el cos. Estes patologies estan causades per factors de risc ben coneguts: la pressió arterial elevada, el depòsit de colesterol en les artèries o la diabetis mellitus.

Hui parlarem de lo que podem fer per a millorar un d’estos factors de risc: el colesterol.

RECOMANACIONS GENERALS

  • Abundants fruites, verdures i cereals.
  • Reduir sobrepés, en dieta baixa en calories.
  • Disminuir consum de carn roja, llet sancera i derivats (gelats de nata, yogurts sancers, formages curats, manteca…).
  • Se poden ingerir 2-3 ous a la semana.
  • Consumir oli d’oliva, i evitar oli de coco i palma.
  • Evitar fregits, aliments precuinats i pasticeria.
  • Aumentar ingesta de peix en general, i especialment peix blau: sardina, tonyina, salmó, cavalla, truita.
  • Evitar alcohol.
  • Molt important: NO FUMAR.
  • Fer deport de forma regular. Mínim 3 dies a la semana. Recomanable 6.

MANERA DE CUINAR

  • Usar poc d’oli per a cuinar. Gastar oli d’oliva. Segona opció girasol, no uns atres.
  • Evitar fregits i guisar.
  • Preferible torrat o plancha.
  • Retirar el greix visible de la carn abans de cuinar-la.

FREQÜÈNCIA DE TIPO DE CARN

  • Carn roja: 1 dia a la semana.
  • Pollastre, tito sense pell o conill: 2-3 dies a la semana.

CONDIMENTS

  • Se poden usar tot tipo d’espècies i condiments, pero no sal.
  • Sal en escassa cantitat.

ALCOHOL

  • Anar a un atre bolletí en un únic artícul al respecte.
  • Màxim 1 got de vi o un terç de cervesa diari.
  • Desaconsellable totalment alcohol en dònes embarassades, sobrepés i pacients en hipertrigliceridèmia.

ESTA DIETA ÉS ADEQUADA PER A TOTS ELS MEMBRES DE LA FAMÍLIA, PERO NO PER A CHIQUETS SENSE SOBREPÉS.

ALIMENTS QUE PODEN CONSUMIR-SE A DIARI

  • Pa, cereals, arròs (millor integrals).
  • Dacsa, galletes integrals.
  • Fruita i verdura.
  • Llegums especialment recomanades: cigrons, faves, pésols, fesols,…
  • Anous, prunes seques, albercocs, dàtils. Ull, perque són hipercalòrics.
  • Llet desnatada, yogurts desnatats, clara d’ou.
  • Peix.
  • Oli d’oliva.
  • Melades, mel, sucre. Ull, són hipercalòrics.
  • Aigua.
  • Sucs naturals. Ull, són hipercalòrics.
  • Infusions.
  • Café o té: màxim 3 al dia.
  • Qualsevol espècie; pebre, mostalla, herbes, vinagre, allioli (este hipercalòric).

ALIMENTS A LLIMITAR: 2 VOLTES SEMANA

  • Cereals en sucre.
  • Pasta en ou.
  • Pasticeria casolana en oli d’oliva o girasol.
  • Olives.
  • Albocats (podrien ser 4 a la semana).
  • Armeles, castanyes, avellanes, cacau.
  • Ous sancers, 3 a la semana.
  • Formage fresc o baix en greix.
  • Llet i yogurts semidesnatats.
  • Abadejo salat.
  • Sardines i cavalla en llanda.
  • Calamars, gambes, llangostins i marisc.
  • Vedella, bou, porc, corder (parts sense greix), pernil (parts sense greix), embotit de pollastre o vedella.
  • Conill, pollastre i tito sense pell.
  • Oli de girasol, dacsa; margarina vegetal.
  • Caramelos, flam sense ou, fruites en almibre, torró, pasticeria casolana feta en oli d’oliva o girasol.
  • Begudes zero o sense sucre.
  • Mayonesa o bechamel.

CONSUM MOLT OCASIONAL: 1 VOLTA / MES

  • Pasticeria en general, croissants, donuts, galletes.
  • Papes o creïlles fregides.
  • Coco
  • Cacaus salats.
  • Llet sancera, nata, crema.
  • Formages curats i cremosos.
  • Peix fregit, moixama, caviar.
  • Embotits, cansalada, sagí, patés, fege, vísceres.
  • Ànet, oca, ganso.
  • Manteca, oli de palma o coco.
  • Chocolates i pastiços.
  • Postres en llet sancera, ou, manteca o sagí.
  • Begudes en sucre.
  • Sopes de sobre o llanda.
  • Salses fetes en manteca, llet sancera o greixos animals.

París baix la pluja

París baix la pluja

Per Antonio Moreno Martínez

Hi han poques ciutats tan cinematogràfiques com París. Des dels inicis del cine, contemplar els seus carrers en la gran pantalla ha fet que nos sentírem una miqueta més parisencs. Recorde la primera vegada que estiguí en París i eixa primera image d’ella eixint, de nit, de l’estació del metro davant de l’Òpera, tot allumenat, per les escales mecàniques en una espècie de travelling improvisat. En eixe moment, tinguí una emoció molt pareguda a la que sentí al vore per primera vegada Midnight in Paris (2011).

Era qüestió de temps aplegar a París i passejar pels seus carrers i bulevars, esguitats per bells cafens replets d’històries. Si hi ha una ciutat de cine en lo món, eixa és, sense dubte, París. Poques ciutats com ella a on enamorar-se, escriure un llibre o passejar junt a un riu, a soles o acompanyat, deixant que el seu aroma, fort i personal, nos invadixca. Des dels primers clàssics filmats en blanc i negre i en estudis molt llunt d’ella, París apareix viva i perdurable, repleta de color, inclús.

«Sempre nos quedarà París», li diu Rick (Humphrey Bogart) a una retrobada Lisa (Ingrid Bergman) en Casablanca (1942), abans de que ella se’n vaja per a sempre. En Sabrina (1954), Audrey Herpburn li escriu a son pare: «A l’atre costat del carrer, estan tocant “La vie en rose”, que és el modo que ampren ací per a dir: mire la vida a través d’un cristal color de rosa, i aixina és com yo la mire ara». Des d’eixe París al que ha viajat per a ser feliç. La mateixa ciutat en la que Gene Kelly aspira a triumfar com a pintor en l’inoblidable Un americà en París (1951) que, no obstant, se rodà, llevat d’un parell d’escenes, en els estudis de MGM, en Califòrnia.

Hem contemplat París en comèdies romàntiques, en películes d’intriga i acció, en històries a on la moda lluïx generosament i en atres en les que la ciutat és un més dels seus personages. Perviuen en la nostra memòria: Ariane (1957), Charada(1963), El còdic Da Vinci (2006), Frenètic (1988), Missió impossible: fallout (2018), Una cara en àngel (1957), El diable es vist de Prada (2006), Amelie (2001), o París, je t’aime (2006)… inclús alguna d’animació, com l’encantadora Ratatouille (2007), abocat a les teulades de París.

I és que París té tantes arestes que, acostar-nos ad ella, nos permet contemplar-la des del “nostre París particular”… i no hi ha cap dubte que Midnight in Paris(2011) és la personal forma d’acostar-se a la ciutat d’un Woody Allen que ha deixat de banda els carrers del seu adorat Manhattan (1979) per a deixar-se seduir per una ciutat que fon el centre d’una generació perduda que canvià per a sempre el món de l’art.

Midnight in Paris (2011), de lo millor d’Allen en els últims anys, escomença en una bellíssima selecció de reconeixibles imàgens de París mentres sentim “Si tu vois ma mère” de Sidney Bechet, i nos sumergim en l’història de Gil, un jove i bohemi escritor americà, interpretat per Owen Wilson. Gil aplega a la ciutat en la seua promesa, Inez (Rachel McAdams), i els pares d’esta, en l’intenció d’acabar la seua primera novela i abandonar el seu treball com a guioniste de Wollywood. Una nit, assentat en les escales d’una menuda iglésia, és convidat a pujar a un coche dels anys vint. Per sorpresa, assistix a una festa en la que troba a escritors i artistes de principis del sigle XX, als que venera. Allí coneixerà als Fitzgerald, a Picasso, Hemingway, a Cole Porter, a Dalí… inclús a Gerttude Stein (Kathy Bates), que acabarà llegint la seua novela davant l’insistència d’Ernest Hemingway (Corey Stoll).

«[…] Açò,és increible. Fixa’t, no hi ha una ciutat igual en tot lo món, mai n’hi ha hagut», li diu Gil, enamorat de París, a la seua promesa a l’inici de la película, mentres plou sobre la ciutat. «Pareix com si mai hagueres vingut», li respon ella molesta per la pluja, i desijant tornar a Els Àngels. «No vinc prou, eixe és el problema», puntualisa ell.

Més avant, una nit, en casa de Gertrude Stein, Gil coneix a Adriana (Marion Cotillard), l’insatisfeta model i jove amant de Picasso i s’establix entre ells una conexió molt especial. «Mai he sabut si París és més bonico de dia que de nit», li diu ad ell mentres passegen per la ciutat.

A poc a poc, entre reconeixibles postals d’un París molt del gust del públic americà, Allen nos va mostrant, a través dels dos protagonistes (Gil i Adriana), eixa estranya sensació de que ha hagut sempre una época anterior millor que la que s’està vivint en el present. Gil, que està escrivint una novela sobre una botiga de nostàlgies, li confessa a Adriana que li hauria agradat viure en el París dels anys vint i que es sent feliç d’haver-la coneguda.

Al visitar París, podem assentar-nos a esperar en les escales de l’iglésia de Saint Etienne du Mont, que donen a la placeta de l’Abbé Basset, a on aguarda Gil que aplegue el coche que, pujant per la rue Montagne Sainte-Geneviève, se dirigirà a una improvable festa en quai de Bourbon en la Ile St Louis. Podem visitar els jardins del museu Rodin (i vore a Carla Bruni de guia turística), caminar per Versailles i imaginar a Gil competint en els comentaris de Paul (Michael Sheen), un antic amant d’Inez. Podríem aprofitar també i acostar-nos a l’Hotel Le Bristol (112 rue du Faubourg St. Honoré), a on s’estagen Gil i la seua promesa, junt en els sogres; i anar al restaurant Le Grand Véfour (17 rue de Beaujolais) a on ells acodixen a sopar. Podríem passejar per les botigues de l’àrea de plaça Vendôme i fer cap al restaurant Le Polidor (41 rue Monsieur le Prince), a on Gil coneix a Hemigway, acostar-nos a la casa de Gertrude Stein (27 ruede Fleurus), a on l’escritor americà trobarà a Picasso, i a laMaison Deyrolle (46 rue du Bac), a on tingué lloc una surrealista boda en companyia dels seus nous amics; sense oblidar, en un nou joc, visitar Maxim’s (3 rue Royale) i  el Moulin Rouge (82 boulevard de Clichy), a on Adriana li confessa a Gil que, per ad ella, és la Belle Époque la seua edat d’or del seu París i que es quedarà ahí, en companyia de Toulouse-Lautrec, Degas i Monet.

Imprescindible és també visitar el parc Jean XXIII, a espales de Notre Dame, a on Gil coneixerà el contingut del diari d’Adriana que ha comprat en un dels centenars de bouquinistes verts al costat dels murs del Sena, llegit per Carla Bruni; acostar-se a la Shakespeare and Company (37 rue de la Bûcherie) i, per supost, passejar sense pressa al costat de les aigües del riu.

La película acaba en el pont d’Alexandre III. Gil es troba de nou en Gabrielle, la jove que conegué en el mercat de las Puces i que li regalà un antic disc de Cole Porter. De repent, comença a ploure. Cap dels dos corre a soplujar-se, perque, per als dos: «París, baix la pluja, pareix més bella».

I en veritat: és cert. Provablement.