L’importància de la vacunació en la primavera d’hivern

L’importància de la vacunació en la primavera d’hivern

Per Mª Ángeles Viñas Gimeno

Aplega la primavera d’hivern i, junt ad ella, els nomenats constipats, que realment són infeccions respiratòries de vies altes; és dir, que afecten a nivell nassal i de la faringe. Tos, mucositat i febra són els síntomes més comuns.

Estes infeccions estan causades principalment per virus dits estacionals, ya que es manifesten en una estació concreta de l’any. Estos virus són, bàsicament, el virus de la grip i el virus respiratori sincitial. Est últim sol ser més freqüent en chiquets molt chicotets, pero també poden aparéixer en gent adulta. En gent jove o be en adults que no tenen cap de malaltia respiratòria, cardiovascular, oncològica o qualsevol atra que li provoque ser més vulnerable respecte al restant de la població, no solen durar més de 10-15 dies i, generalment, no generen complicacions.

Llavors, si tots els anys apleguen estos virus i produïxen infeccions lleus de forma general, ¿per qué és important la vacunació? Perque en les persones vulnerables que presenten malalties cròniques poden causar moltes complicacions, com ara les neumonies o inclús la mort. La vacunació ajuda a protegir especialment ad este tipo de persones i, en general, a tota la comunitat.

La grip, en totes les seues variants, és l’infecció respiratòria més freqüent en esta estació de l’any i en hivern. Les vacunes preparen el nostre sistema immunitari per a que, en cas de ser infectats, els síntomes siguen més lleus. S’ha demostrat que la vacunació front a la grip reduïx la mortalitat i l’estància hospitalària, sobretot en aquells pacients que patixen malalties cròniques respiratòries, cardiovasculars, neoplàsiques o neurològiques, aixina com en els ancians dependents.

Ademés, la vacunació és un acte de solidaritat, puix no protegix solament a qui es vacuna sino també a la família i al restant de la població.

Les vacunes són molt importants, pero també ho són les accions higièniques diàries que TOTS tenim que dur a terme, especialment en esta época de l’any, per a que la transmissió dels virus respiratoris siga la menor possible:

  • Llavar-se les mans en aigua i sabó de forma freqüent i, sobretot, abans de tindre contacte en persones vulnerables.
  • Al tossir o estarnudar, tapar-se la boca, aixina com gastar mocadors de paper.
  • Utilisar maixqueretes a l’hora de relacionar-se en persones vulnerables, especialment si tenim algun tipo de síntoma.
  • Ventilar les cases diàriament.

D’opinions respecte a la vacunació, n’hi han moltes i han segut objecte de polèmica social prou a sovint, principalment en la pandèmia del COVID-19 durant els anys 2020-2022. Ara be, la ciència avala, per mig de numerosos estudis científics, que la vacunació protegix a totes les persones, pero més encara a les més vulnerables, reduint el número de morts que estos virus anualment causen. No obstant, qualsevol dubte respecte a la vacunació poden consultar-lo en un centre sanitari.

La vacunació és una ferramenta clau en la prevenció de malalties infeccioses, ya que protegint-nos nosatros també protegim als qui més volem.

¿És bo beure un got de vi al dia?

L’alcohol és un producte que està en la societat valenciana des de fa sigles.

Per El mege del fege

L’alcohol és un producte que està en la societat valenciana des de fa sigles. Les primeres begudes alcohòliques se creu que es crearen entorn a l’any 10.000 abans de Crist. En Bicorp, en la cova de l’Aranya, hi han pintures rupestres paleolítiques a on apareix mel fermentada i barrejada en aigua, lo que se coneix com a aiguamel. Es considera que és el primer alcohol dels humans, puix s’han trobat recipients que aprofitaven per a fermentar la mel.

La prevalència de consum d’alcohol alguna volta en la vida està en la Comunitat Valenciana en el 96,9% de la població general, la comunitat en major consum en tot l’Estat espanyol.

El consum d’alcohol se relaciona en moltes malalties de diferents òrguens, com ara la cirrosis hepàtica, la pancreatitis crònica, els accidents de trànsit, el càncer de mamella o la demència.

Sempre s’ha dit que consumir alcohol en cantitats reduïdes podria ser beneficiós, especialment el vi negre. Pero s’ha demostrat que el risc de diverses dolències apareix inclús en dosis baixes, com una cervesa o un got de vi al dia. Aixina, l’alcohol afecta al cor perjudicialment, en forma d’arrítmies, hipertensió arterial o miocardiopatia dilatada.

Per tot açò, l’alcohol constituïx, en tot el món, el sèptim factor de malaltia i mortalitat global, en un total de 3 millons de morts en 2016 i el primer factor que causa patologia i mort entre els 15 i els 49 anys.

Els efectes sobre la salut de l’alcohol depenen de la dosis i del patró de consum. S’ha descrit que més del 19% de les morts provocades per l’alcohol són degudes a malalties cardiovasculars. La major part de les morts causades per alcohol són per càncer i cirrosis.

Segons l’Institut Nacional de l’Abús d’Alcohol i Alcoholisme, se considera beure en baix risc prendre tres o manco begudes al dia i manco de 7 begudes a la semana en dònes, i 4 begudes al dia i manco de 14 begudes a la semana en hòmens. És ben sabut que les dònes tenen major sensibilitat als efectes tòxics de l’alcohol.

Mits sobre l’alcohol

FALS: La cervesa i el vi no són alcohol. Són bons.

FALS: El fege se regenera. “Quan tinga una cirrosis, me deixe de beure i me recupere.”

FALS: L’alcohol ajuda a eixir dels moments baixos, a superar el cansanci i a estar més animat i en forma.

FALS: El consum d’alcohol te fa entrar en calor i ajuda a combatre el fret.

FALS: L’alcohol és bo per al cor.

FALS: L’alcohol ajuda en les relacions sexuals. Al revés, provoca impotència, agressivitat, descoordinació, bacs, accidents i agressions.

FALS: L’alcohol és un aliment, i si és casolà és més sà.

Realment, l’alcohol aporta calories buides, que no són vàlides des del punt de vista energètic. Ademés la seua toxicitat depén fonamentalment de la seua graduació, no del tractament químic al que siga somés.

FALS: L’alcohol és bo per a fer la digestió.

En veritat, provoca gastritis. Quan u té una intoxicació alcohòlica presenta dolor abdominal, nàusees i vòmits.

FALS: La cervesa lleva millor la set que l’aigua i és una beguda adequada per a repondre’s en acabar de fer deport.

Lo cert és que l’alcohol, en general, és un diürètic; és dir, provoca eliminació de líquit corporal en l’orina. La cervesa en particular no és una beguda adequada per a repondre ions en fer deport.

FALS: L’alcohol ajuda a dormir millor.

És de veres que ajuda a adormir-se, perque disminuïx el nivell de consciència, pero fragmenta la sòn i la fa de menor calitat, raó per la que se descansa pijor.

FALS: No passa res per fer-se una copa de beguda alcohòlica durant el prenyat.

L’alcohol pot produir malformacions i danys en el bebé des de cantitats chicotetes, de manera que se recomana no beure’n gens durant la gestació.

FALS: Beure cervesa és bo per a la lactància. Realment, l’alcohol inhibix la producció de llet. Ademés, passa al chiquet per la llet.

Passejar Valéncia: El barri de la Xerea o barri de Sant Bult

Passejar Valéncia: El barri de la Xerea o barri de Sant Bult

Per Amparo Soriano Doménech

En Passejant Valéncia, este més nos toca recórrer el barri de la Xerea, o barri de Sant bult, en la Ciutat Vella. El perímetro del barri va pel carrer de Pintor López, la plaça del Poeta Llorente, la plaça de Tetuan, el passeig de la Ciutadella, els jardins de la Glorieta, el carrer de la Pau, els carrers de Bonaire, Pintor Sorolla, Salvà, Pròixida, Embaixador Vich, Cultura, Marqués de Dosaigües, Castellvins, Mar, Avellanes, Venerables, la plaça de Sant Esteve, i els carrers del Tossalet i els Trinitaris fins a la plaça del Poeta Llorente.

Possiblement este barri continga més llocs de cult que ningun atre en Valéncia, puix escomençant la visita per l’iglésia del Santa Maria del Temple, continuarem visitant sant Doménec, la capella del Pouet de Sant Vicent, el Patriarca, iglésia de Sant Joan de la Creu, la parròquia de Sant Tomàs, l’iglésia de Sant Joan de l’Hospital, l’Hospital de Sacerdots Pobres (cult privat), capella de la Mare de Deu de la Assunció (tancada), residència Maria Immaculada de Valéncia (cult privat) i la parròquia de Sant Esteve. Referent als
museus que conté tenim: el palau de Cervelló, el Centre Cultural Fundació Bancaixa, el Patriarca, el Centre Cultural La Nau (antiga universitat), el Museu Nacional de Ceràmica, el Centre d’Art Hortensia Herrero, i els Banys de l’Almirant.

Passegem pel barri de la Xerea ―nom que ve de l’antiga porta Bab al-Xaria― o barri de Sant Bult, puix fon en este barri a on un obrer trobà el bult del Crist en majestat.

Mamprenem la caminada anant per vora riu fins a la plaça del Poeta Llorente ―punt inicial de la ruta―. En seguida vorem l’iglésia de Santa Maria del Temple, d’estil neoclàssic, al costat mateixa del convent, hui convertit en la Delegació de Govern.

Continuarem pel carrer del Pintor López fins a la plaça de Tetuan, a on vorem el convent de Sant Doménec, d’estil gòtic valencià i, junt ad ell, Capitania General de Valéncia. Dins trobarem la capella de Sant Vicent, a on se sol fer una missa presidida pel Sant Bult, una volta a l’any.

La Fundació Bancaixa, enfront del convent, sempre oferix exposicions temporals, de pintura, fotografia o escultura. I també el Palau de Cervelló, magnífic museu per les sales i
coleccions que alberga.

A pocs metros d’allí, entrarem en el carrer de la Mar, a on es troba la capella del Pouet de Sant Vicent, en la representació dels milacres de Sant Vicent en manises. Continuarem i passarem al carrer de la Pau, en que podrem contemplar els magnífics edificis a lo llarc de casi tota la via, en detalls en les fronteres que nos traslladen als moments gloriosos d’esta emblemàtica artèria del Cap i Casal.

Entrant en el carrer de la Pau, i a mà esquerra, accedirem al carrer de Bonaire, a on hi han tavernes antigues, com ara la del Ventorro, hui restaurant.

En el carrer la Nau, visitarem l’antiga universitat, en el seu claustre en columnes a l’entorn i, enmig de l’atri, la figura de Lluís Vives.

En el Patriarca, enfront mateixa, podrem visitar el seu museu, que conté pintures de Ribalta, Luis Morales, el Greco, de l’escola flamenca i italiana, entre uns atres, i també la capella de l’Immaculada, en grans tapissos i l’iglésia del Patriarca d’una sola nau en capelles laterals i puntures al fresc. En entrar, podem contemplar, en l’atri, el cocodril dissecat. També és possible conseguir una visita guiada a l’interior del colege i vore reliquiaris i la capella de Sant Joan de Ribera.

Arribant pel carrer de Salvà al del Poeta Querol, vorem l’iglésia de Sant Joan de la Creu, d’estil rococó en l’interior.

En unos pocs passos nos trobarem en el Museu Nacional de Ceràmica González Martí. La frontera principal del palau, d’estil barroc, està esculpida en alabastre. El museu conté pintures, sala de carruages, porcelanes, ceràmica, marqueteria, indumentària i vidre.

Remamprendrem la marcha pel carrer del Marques de Dosaigües, passarem el carrer de la Pau una atra volta i, a través del carrer de Castellvins, farem cap al carrer de la Mar, en que podrem visitar el museu de la Fundació Hortensia Herrero. Curiós, a banda de l’exposició, serà vore el carreró del barri judeu, part dels murs del circ romà, un forn migeval i, en la primera i segona planta, podrem contemplar la part del cementeri migeval de l’iglésia de Sant Joan de l’Hospital.

L’iglésia de Sant Joan de l’Hospital, situada en el carrer del Trinquet de Cavallers, és d’estil gòtic valencià. Just al costat mateixa, es troba un cementeri migeval que podrem visitar en guia.

Enfront de l’iglésia de Sant Joan de l’Hospital tenim la capella de la Mare de Deu de la Assunció, que a soles se pot visitar el dia 15 d’agost quan trauen a la Mare de Deu en provessó, i també a espales d’ella, es troba l’Hospital de sacerdots pobres, en una capella (de cult privat) i un pati interior.

En el cantó del carrer del Trinquet de Cavallers i del carrer del Miracle, es troba la sèu de Lo Rat Penat; davant del convent residència de Maria Immaculada, que també té una capella de cult privat.

Ya aplegats a la plaça de Nàpols i Sicília, podrem contemplar, en un cantó, l’escultura d’un pilotari.

Alvançarem per el carrer d’Aparici i Guijarro cap al carrer del Governador Vell, per a eixir al carrer de Comte de Montornés i visitar la parròquia de Sant Tomàs Apòstol i Sant Felip Neri.

Tornant al Trinquet de Cavallers fins al carrer del Palau, vorem el pati del palau de l’Almirant, hui sèu de la Conselleria de Facenda, i, just darrere, se troben els Banys de l’Almirant.

En la mateixa plaça de Nàpols i Sicília, podem entrar a l’últim lloc de cult, la parròquia de Sant Esteve Protomàrtir, a on esta la pica de Sant Vicent Ferrer.
(fotos porta lateral i frontera principal de l’iglésia Sant Esteve)

A lo llarc del recorregut, haureu tengut l’oportunitat de comprovar que els carrers no són rectes, llevat del carrer la Pau, puix seguíem el traçat de les muralles antigues.

I ací acaba este barri de la Ciutat Vella, tan extens i en tants llocs que visitar.

Roma, unes vacacions de película

¿Quí, quan ha visitat Roma, no s’ha sentit acompanyat per Audrey Hepburn, Gregory Peck, Eddie Albert, i una càmara de fotos dissimulada en un encenedor?

Per Antonio Moreno Martínez

El passat 18 d’octubre es compliren setanta anys de l’estrena en Espanya de la película Vacacions en Roma (1953); i, tal com sol succeir en molts vins i en la pràctica totalitat dels bons contes, el pas del temps no ha fet més que millorar este bellíssim conte modern, en forma d’una deliciosa comèdia romàntica.

L’història de Dalton Trumbo —que va rebre un Oscar per esta película— nos mostra a una jove princesa centreeuropea —Anna, interpretada per Audrey Hepburn—, que, de gira oficial per Europa, s’escapa una nit de l’embaixada i decidix passar un dia de vacacions en la Ciutat Eterna, cedint a l’insistent invitació d’un atractiu periodiste americà —Gregory Peck en el paper de Joe Bradley—, que, d’incògnit, veu en eixa visita l’oportunitat d’una gran exclusiva.

La película, en son moment, fon tota una revolució. Per exprés desig del seu director i en contra de lo que era habitual en el Hollywood d’aquell temps, es va rodar íntegrament en els carrers de Roma i en els estudis italians de Cinecittà. La película va supondre un indubtable reclam turístic per a la Ciutat Eterna i proporcionà a Audrey Hepburn un Oscar en el primer paper rellevant de la seua carrera, que la transformà en una fulgurant estrela. Un any més tart, rodaria Sabrina (1954), a les órdens de Billy Wilder.

 A pesar d’haver segut filmada en blanc i negre —diuen que per a no eclipsar la màgia de la parella protagonista; o potser més pronte per temes de presupost—, visitar Roma, a partir d’eixe moment, i caminar pels seus carrers és com fer-ho en companyia dels protagonistes. ¿Quí no ha desijat, quan veu el film, pegar una volteta en una vespa verda —o blava o blanca—, i descobrir, com fa la protagonista, la ciutat de Roma per primera vegada, al costat d’una estrela de Hollywood, i sentir l’aroma dels pins dels sèt tossals que volten la ciutat, l’embafós olor de les seues confiteries, vore la bellea ocre dels carrers empedrats i deixar-se abraçar pel bullici d’una ciutat viva i propenca, en una infinitat de mercats i paradetes de suculents productes locals?

En la película, veem les teulades dels edificis des del terrat de l’àtic del periodiste en via Margutta, i caminem, casi sense donar-nos conte, pel Fòrum Romà, pel Coliseu, per la Fontana de Trevi, per la piazza Spagna—ara sense possibilitat d’assentar-nos en la seua escalinata—, per la piazza Venezia, i confiem en “salvar les mans” en la Bocca della Verità, per a arrematar la nit a la vora del riu Tiber, davant del Castel Sant’Angelo, veent en les seues aigües la barcaça a on Anna balla en el peluquer que li va tallar el monyo, al costat mateixa de la Fontana; i tot això, en el gust encara en la boca del café que varen pendre en el Rocca pel matí, junt a les columnes del Panteó.

I és que Roma, sense cap de dubte, és una absoluta ciutat de cine. Hem vist els seus carrers moltes voltes en la gran pantalla: en l’emblemàtica La dolce Vita (1960) de Fellini; en El talent de Mr. Ripley (1999), de Anthony Minghella; o en La gran bellea (2013), de Sorrentino… Pero William Wyler, el director de l’esplèndida Els millors anys de nostra vida (1946), de la inoblidable L’hereua (1949) i de Ben-Hur (1959), anà molt més allà i molt abans que tots; en Vacacions en Roma nos introduí en un món màgic i atemporal, en un viage triangular en el que Roma ocupa un dels seus tres cantons, una comèdia que no acaba be —en els anys cinquanta—, pero que transcendix al recort d’un instant, d’un enamorament, i és això lo que perdura per a sempre… ¿Quí no s’enamoraria en una ciutat eterna…?

I ha canviat tan poc…

Al final de la película, durant la roda de prensa que dona la princesa abans de tornar-se’n al seu país, u dels periodistes li pregunta quina de les ciutats visitades li havia agradat més. «Cada una en el seu propi estil és una maravella», respon Anna, «pero la que no oblidaré mai és Roma; sobretot Roma. Conservaré grata memòria de la meua visita ací durant tota la vida», conclou.

I eixa és la clau de tot.

Acabades les preguntes, i en baixar des de la tarima per a saludar als periodistes i acostar-se a Joe per última vegada, Anna se retira i tots van abandonant el saló. Ell, Gregory Peck, es queda a soles, pendent de la porta per la que ha eixit Audrey Hepburn. Molt llentament, molt a poc a poc, es gira i mamprén a eixir, a la fi, en passos llents i en les mans en les bojaques. Solament sentim el sò de les sabates sobre el paviment de l’estància. La càmara, colocada en part davant d’ell, es meneja pausadament, adaptada al suau moviment del protagonista. A l’esquena veem el cadirot, blanc i buit, que ha ocupat la princesa durant tota la roda de prensa. Abans d’eixir definitivament del Palazzo Colonna, Joe es gira i permaneix quet durant un instant, un llarc instant, esperant. Pero no succeïx res, no hi ha cap de moviment, cap de soroll. No ix ningú d’allí.

Suaument va entrant la música, ell torna a girar-se i arranca a caminar de nou cap a la porta, alvançant a la càmara i ix de pla per la dreta en un lleu somriure en el rostre; ara som nosatres els que esperem, els que veem al fondo el cadirot; el buit cadirot blanc; a soles.

The end.

La llibreria valenciana: “La normativa pròpia valenciana”, de Pau Giner

La llibreria valenciana: "La normativa pròpia valenciana", de Pau Giner

Per Javier Navarro Andreu

Títul: La normativa pròpia valenciana
Autor/a: Pau Giner
Editorial: Edicions Mosseguello
Lloc i data d’edició: Valéncia, 2022
Nº de pàgines: 592

Portada del llibre "La normativa pròpia valenciana"

Esta obra, l’autor de la qual és el mege benimacleter Pau Giner, se presentà a finals de juny de 2022 i és el treball més extens que s’ha realisat sobre la normativa pròpia valenciana (les Normes d’El Puig o de la RACV). El llibre escomença en el pròlec del president de Convencio Valencianista, Joan Batiste Sancho, que fa una magnífica introducció a l’obra, fent referència a la situació actual de la normativa i fent una crida a la concòrdia entre els usuaris d’esta.

El llibre, que conta en vora mil imàgens a color, el podem dividir en diverses parts ben diferenciades:

  • L’història de la normativa pròpia: un repàs des dels inicis de la codificació netament valenciana a finals del segle XIX,que va tindre com a figura més destacada a Lluís Fullana. Va ser rescatada per Miquel Adlert i adoptada per gran part dels valencians. La creació d’esta normativisació ha contat en gran recolzament social pero s’ha vist atacada des dels poders polítics.
  • Corpus normatiu, importància i edició de llibres en llengua valenciana: se descriu tot el cos normatiu (diccionaris, gramàtiques, ortografies, flexions verbals…), se compara en atres llengües i normatives, i se fa una descripció de tot lo publicat en valencià.
  • L’us social de la normativa: se numera l’us que han fet d’ella organismes oficials, festes populars, associacions i entitats culturals, mijos de comunicació, ensenyança i cursos, deports, música, empreses privades audiovisuals, religió, la xàrcia, partits polítics…
  • Soport popular de les Normes d’El Puig: manifestacions, actes culturals, promoció i us en els carrers.
  • Lliteratura en Normes d’El Puig: editorials, autors, gèneros, traduccions a la llengua valenciana, certàmens lliteraris…
  • Biografies dels més de 400 autors que han publicat llibres en normativa valenciana incloent les obres publicades.
  • Llistat de tots els llibres publicats en Normes d’El Puig classificats per editorials incloent el títul, autors, pàgines i gènero.
  • Relació dels firmants de les Normes d’El Puig en l’acte d’adhesió del 7 de març de 1981.
  • Cronologia de la normativa pròpia valenciana.

Bolletí Cursos Lo Rat Penat – Núm. 3 (setembre 2024)

Escomencem el nou curs

¡Hola, hola, hola!

Ya hem passat l’estiuet, aprofitant el més d’agost per a “recarregar les piles” (alguns més que atres),  i en moltes ganes d’afrontar el nou curs escolar que escomençarà en el pròxim més d’octubre.

Un nou repte se nos presenta en este més de setembre, puix estem decidits a donar continuïtat al “nou bolletí” fet pels alumnes de professorat i revalencianisació que presentàrem en juny, aprofitant la clausura dels cursos de Lo Rat.

I com sempre, tindrà un contengut de lo més variat i atractiu per al llector puix una volta en les seues mans podran fruir de la llectura d’artículs com:

  • Antonio Moreno, nos adinsa en “les ciutats de cine” donant-nos a conéixer ciutats que apareixen en el rodage de películes i en este cas nos escriu sobre Paterna, honor i glòria”.
  • Amparo Soriano, nos convida a recórrer a peu els barris de la capital “descobrint l’essència de cada u d’ells” , hui nos porta de la mà pel barri de la Sèu”.
  • Últimes publicacions en valencià: L.P.Q., en l’artícul sobre La llibreria valenciana, nos presenta el llibre “La guerra dels Deus” de Màxim Rueda.
  • Edu Vanacloig, que és tatuador de professió, nos aclarix alguns dubtes sobre els tatuages que tan de moda estan, en l’artícul: ¿T’acabes de fer un tatuage i no saps cóm curar-te?
  • En Medicina i salut, dos temes de molta actualitat. Mª Angeles Viñes Gimeno, nos conta que és:  La pigota de la mona: “mits i realitats”, i El Mege del fege, nos dona la pauta a seguir en: Mides higienicodietètiques de l’estrenyiment.
  • En Deports, dos temes molt interessants: Chemi Martínez nos conta l’història del Multimedalliste valencià en les Paralimpiades, i Lucas Grao, nos presenta: Triatió, un deport del sigle XXI.
  • Events i activitats: Mª José Julio, nos posa al corrent de totes les activitats que mensualment se realisen en Lo Rat Penat i de tots els events en els que participa.

Els animem a que lligguen els nostres artículs puix estem segurs que els agradaran i d’eixa manera nos donen el recolzament necessari per a seguir avant en est envejós proyecte.

Continguts d’esta edició

També pots consultar la versió del bolletí enviada per correu electrónic.

Paterna, honor i glòria

Paterna, honor i glòria

Per Antonio Moreno Martínez

En Dolor y gloria (2019), Pedro Almodóvar va conseguir optar, una volta més, als Oscars a la millor película internacional (despuix de l’obtingut per Todo sobre mi madre, 1999), i a la nominació d’Antonio Banderas com a millor actor protagoniste, ademés d’un bon grapat de premis Goya, en les categories més importants de la competició: película, director, actor principal, actriu secundària, guió… En eixe mateix any, Antonio Banderas va rebre el premi al millor actor en el Festival de Canes per esta película.

Cartell de la película "Dolor y gloria"
Cartell de la película “Dolor y gloria”

El film és una reflexió sobre la creació artística, el desig i l’ocàs personal i creatiu a través d’una série d’encontres i recorts del protagonista (Salvador Maillo, alter ego d’Almodóvar interpretat per Antonio Banderas), un director de cine en dic sec des de fa anys, atrapat entre els dolors del cos i de l’ànima.

Dolor y gloria va supondre per al director manchec un nou èxit internacional i va donar a conéixer al món sancer un peculiar barri valencià que encaixa a la perfecció en la película, com un personage més: les coves habitades de Paterna. Almodóvar, que ya havia fotografiat el barri valencià de Benimaclet en La mala educación (2004), torna a la Comunitat per a mostrar-nos la dualitat que condiciona l’història. Per a l’autor, definix la contraposició entre “els recorts ombrosos […] que té una mare pobra de posguerra, en l’ilusió del chiquet que es conforma en vore el sol a través del respirall de la cova on viu”; un lloc, per ad ell, “llegendari i fantàstic”, i a on descobrirà els seus primers desijos.

Mare i fill apleguen a Paterna per a escomençar una nova vida, junt en el pare i marit. Despuix d’un llarc viage, apleguen a la vora de la torre mora del poble i Penélope Cruz (Jacinta, la mare jove en la película) li pregunta a Raúl Arévalo (son marit en la ficció): «¿Falta molt?». «Estem just damunt», li respon ell, i aguaita pel respirall, cap avall, cap a l’interior de la terra.

Les coves de Paterna (que com a reclam turístic be podrien adoptar el no de Cases Colgades, fent un joc ingeniós de paraules d’associació en les Penjades de Conca) són un conjunt de vivendes excavades en la part alta de Paterna, al costat de l’ajuntament i a la torre, una fortificació defensiva que data de finals del sigle XI i principis del XII. Encara que el seu orige es creu anterior, és en el sigle XIX quan es documenta la seua existència i utilisació com a vivendes, coincidint en la crisis econòmica del dèneu. En 1824 se n’havien censat 38, i en 1869 eren més de 200 les coves utilisades com a vivendes. A mitan sigle XX passaven de 500.

A pesar del deteriorament i l’abandó d’este conjunt a partir dels anys cinquanta del sigle passat, encara es conserven algunes d’estes construccions que la película mostra en plena transformació i us. Només aplegar, Jacinta s’encabota en fer d’eixa cova una casa a on viure. Les parets emblanquinades, els taulellets de ceràmica en la cuina, la llum zenital a través del respirall del trespol… Resulta curiós que els habituals colors del cine d’Almodóvar: els intensos (i inclús plans) rojos i blaus, verts… Contrasten en la lluminositat d’una cova valenciana en els temps més durs de la posguerra i enmig d’una relació entre una mare desencantada i un fill que té tot per descobrir.

Aplegar a Paterna i passejar per entre els fumerals de les coves i vore des de dalt els seus patis i flors, la torre que vigila les hortes propenques i el curs del Túria camí de Valéncia, és una experiència que nos transporta al passat i, indubtablement, a la película protagonisada per Antonio Banderas i Asier Etxeandia.

La repercussió internacional de Dolor y gloria com a promoció de Paterna i les seues coves fon innegable i la població va rebre visites de totes les parts del món. Junt en el calvari, l’espai cultural Coves del Batà, un conjunt de huit coves que va rehabilitar l’Ajuntament de Paterna fa anys, mostra com eren aquelles cases. Mobles i tifells, nos ajuden a comprendre com vivia la gent més pobra de Paterna en una época de canvis i ombres. Ara és un lloc visitable, un museu, que acull l’història de la població i una exposició  permanent del rodage de la película.

«No has segut un bon fill, fill meu. No em vares perdonar que te recomanara a la beata de Paterna. I crec que et vares venjar per això», li diu la mare (Julieta Serrano) a Salvador en un moment de la película. I és que sempre, cada u, veem (i sentim) les coses “a la nostra manera”, en una mirada diferent.

Les coves de Paterna, les escales de la torre mora a on el Salvador chiquet li escriu cartes al chicon que ajuda a sa mare en casa i al que acabarà ensenyant a llegir, res tenen que vore en el passeig de Pintor Rosales de Madrit i en la fama. I, no obstant, aquella época lluminosa i plena d’ilusió mai abandonà al protagoniste.

Esperant el tren que se’ls ha escapat, camí de Paterna, mare i fill es disponen a passar la nit sobre els bancs del vestíbul de l’estació (d’Algodor, en Aranjuez, en el rodage). Jacinta li prepara pa en chocolate al fill, un chocolate que amaga uns cromos entre els papers del seu envoltori.

—Mare, ¿tu creus que hi haurà un cine en Paterna?

—En que tinga una casa, em conforme.

El pla es va obrint a poc a poc, llentament; veem l’equip tècnic d’un rodage…

Fi.

La llibreria valenciana: “La guerra dels Deus”, de Màxim Rueda

Biblioteca Valenciana: La guerra dels deus

Per L.P.Q.

Títul: La Guerra dels deus
Autor/a: Màxim Rueda i Pitarque
Editorial: L’Oronella – Foment de les Lletres Valencianes
Lloc i data d’edició: Valéncia, 2021
Nº de pàgines: 238

Portada del llibre "La guerra dels deus"

Mentres les intrigues polítiques amenacen l’unitat de l’imperi, Dylon ha passat el dia fòra del seu poble per a anar a peixcar. Pero quan torna a casa, l’horror que trobarà canviarà sa vida per a sempre…

La Guerra dels deus és la primera novela publicada de Màxim Rueda i Pitarque i fon guanyadora ex aequo del XIX Premi Feases de Novela l’any 2020, concedit per l’entitat cultural El Piló de Burjassot. Està disponible en les millors llibreries valencianes i en la botiga en llínea de l’editorial l’Oronella i ya va per la segona edició.

L’història transcorre en un món fantàstic migeval en el que se barreja la lluita pel poder en un imperi que domina el continent en una atra trama més fosca que amenaça en una destrucció a escala global.

Dylon, Dommal i Kynthia són els tres personages sobre els que gira el relat. Partint de situacions desesperades en les que han de lluitar per la seua vida, trobaran que les coses no són lo que pareixien i que darrere dels successos hi ha unes atres forces desconegudes que escapen a la seua comprensió. Al mateix temps, Rodelar, el primer conseller del rei, maniobrarà per a conseguir els seus propòsits.

La novela va botant d’uns personages a uns atres, lo que fa que l’història se desenrolle en fluïdea, generant una intriga que se va desvelant a poc a poc, mentres els personages van evolucionant en les seues capacitats en un entorn creat per a l’ocasió, en lluites cos a cos, batalles i poders colossals com són habituals en els relats del gènero.

En La Guerra dels deus trobem una novela entretenguda sense atres pretensions, de fàcil llectura i que atraparà al llector fins a conéixer el desenllaç final.

L.P.Q.

¿T’acabes de fer un tatuage i no saps cóm curar-te’l?

¿T'acabes de fer un tatuage i no saps cóm curar-te'l?

Per Edu Vanacloig

Si has anat a un bon professional, deuria d’haver-te explicat com curar-te’l, pero per si este no és el teu cas, hui et contaré lo que li recomane yo als meus clients.
Lo primer que haveu d’entendre és que per desgràcia no n’hi ha prou en triar a soles un bon professional, ya que lluir un bon tatuage depén en un 50% de la mà del tatuador i un atre 50%, de cóm se l’ha curat el client.

Pots anar al millor tatuador del món i fer-te el millor tatuage, que, si no te’l cures apropiadament, eixe tatuage es vorà molt malament.

Hi han moltes formes d’obtindre el mateix resultat, per això cada tatuador tenim la nostra manera particular d’explicar-ho, despuix de vint anys d’experiència en la professió estes són les pautes que yo aconselle seguir:

  • Si te lleves la costra, encara que siga sense voler, es desprendrà la capa de pell a on quedarà fixada la tinta i es voran fallos; és dir, quedaran els típics rodals blancs en les zones que deurien d’estar saturades de color, o llínees parcialment borrades.
  • Per a evitar llevar-se la costra, lo que devem d’intentar és que no ixca, o que ixca lo més fina possible. La sanc que supura i la tinta sobrant, quan se sequen, formen la costra. Tapant el tatuage en un film, lo que conseguim és que la pell sue i tot lo que ha supurat no es seque i es quede com una bava viscosa per a poder retirar-la fàcilment llavant-la en aigua i sabó. Convé insistir suaument en la mà ensabonant-lo i aclarint-lo en aigua vàries voltes sense por, que no es va a borrar el tatuage. Tot lo que estiga una miqueta sec, reblanint-ho baix l’aixeta, es desfà i se’n va.
  • El film cal dur-lo 24 hores, pero canviant-lo tres voltes al dia: desdejuni, dinar i sopar, cada volta que canviem el film s’ha de llavar be com acabe d’explicar adés.
  • Durant les primeres 24 hores no cal posar crema, solament el film i que vaja supurant. Una vegada passades les primeres 24 hores el protocol a seguir serà: desdejuni, dinar i sopar, llavar-lo, eixugar-lo i posar-li molt poqueta pomada.
  • Un tatuage ben curat, se pela com quan nos cremem del sol, en pelletes molt finiues. Si ix costra grossa és perque alguna cosa no has fet be. Provablement, no s’ha llavat com pertoca i s’ha acumulat, encara que açò no vol dir que ya se t’haja llançat a perdre el tatuage, pero tens moltes més provabilitats de que, sense voler, te roces eixa costra grossa i l’arranques, raó per la qual és precís tindre molt en conte el tipo de roba o els accessoris que nos posem. Si, per eixemple, t’has fet un tatuage en la monyica, has d’evitar dur rellonges o polseres i, en determinades zones, roba que et puga roçar i es faça malbé el tatuage.
  • En la curació del tatuage, nos enfrontem a dos enemics. El primer són les rascades que poden fer que t’arranques la costra, com ya hem explicat més amunt, i l’atre és l’infecció. El principal motiu pel que un tatuage s’infecta és per llavar-lo molt o per un excés d’hidratació per posar-li massa crema.
  • Posar massa crema és casi pijor que no posar-ne, puix un excés de crema reblanix la ferida i nos pot provocar una infecció.
  • Un truc per a evitar posar-te’n molta és mirar el rellonge i deixar-la aproximadament mija hora, si passat eixe temps encara hi ha crema està perjudicant més que beneficiant, aixina que agarrarem paper de cuina i a colpets sense refregar retirarem l’excés. La crema és per a nutrir la pell i favorir la cicatrisació, pero si posem massa retarda la cicatrisació i correm el risc tal com hem explicat de que el tatuage acabe infectat.
  • Devem de parar molta atenció als síntomes per a evitar que aplegue a passar, puix un dels més comuns és l’enrogiment al rededor de les llínees. Si veem que per tot el perímetro del tatuage s’escomença a fer com un marc rojós, això vol dir que la pell s’està fent massa molla i cal posar remei.
  • No totes les cremes són bones per a curar-se un tatuage, pero hui en dia, en el mercat, n’hi han moltíssimes de bones, aixina que pregunteu-li al vostre tatuador i ell vos recomanarà la que crega més convenient.
  • Sempre que tingau algun tipo de dubte deveu de consultar-li-ho al vostre tatuador, és preferible preguntar i que no siga res a que, en acabant, siga tart i eixe tatuage estiga danyat. Si heu seguit totes estes pautes i tot ha anat com deu d’anar en, aproximadament una semana o dèu dies, el vostre tatuage estarà curat, encara que tardaran unes semanes en recuperar-se be la pell, pero ya estareu fòra de perill per a fruir del vostre tatuage.

Si heu seguit totes estes pautes i tot ha anat com deu d’anar en, aproximadament una semana o dèu dies, el vostre tatuage estarà curat, encara que tardaran unes semanes en recuperar-se be la pell, pero ya estareu fòra de perill per a fruir del vostre tatuage.

Passejar Valéncia: El barri del la Sèu

Passejant Valéncia: El barri de la Sèu

Per Amparo Soriano Doménech

A la vora de les Torres dels Serrans, es troba el carrer  Mur de Santa Ana, per a on entrarem al barri. En este carrer, fins fa ben poc, hi havia una botiga, ya desapareguda, La Casa dels Caramelos, a on a tots els menuts se nos n’anaven els ulls darrere de les llepolies que hi havien expostes en els escaparats de l’establiment.

A pocs metros, a mà esquerra, nos trobarem en el Palau dels Borja o de Benicarló. D’estil gòtic, hui és sèu de les Corts Valencianes. Enfront d’ell, vorem l’iglésia de Sant Llorenç, en la frontera de la qual podrem apreciar un preciós retaule de manises pintades.

Continuarem pel carrer de Navellos i, en arribar a la plaça de la Mare de Deu, entrarem a visitar a la nostra patrona, la Geperudeta, la Mare de Deu més bonica del món i adorada ferventment pels devots marians. En acabant, podrem passar a vore el Museu de la Mare de Deu, a on coneixerem tota l’història del Pare Jofre i l’advocació que li dona a la Mare de Deu dels Inocents. En la plaça de la Mare de Deu, podrem vore també una magnífica estampa de la basílica de la Mare de Deu dels Desamparats, de la sèu i del Micalet, aixina com presenciar, en la porta dels Apòstols, si és dijous entre les onze i les dotze del migdia, una sessió de juïns del Tribunal de les Aigües, Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat per la UNESCO.

Ya en la sèu, passarem per la porta dels Apòstols, d’estil gòtic, a hores d’ara sense accés a l’interior del temple. Justament d’ahí naix el carrer del Micalet —¿vos podeu imaginar cóm passaven dos tramvies per este carrer?, puix passaven i la gent s’arrimava a les cases per a no ser atropellada pel tramvia—. El recorrerem i farem cap a la plaça de la Reina, a on podrem entrar a la catedral per la porta dels Ferros, d’estil barroc. Podrem pujar al Micalet que, sense dubte, be val l’esforç, puix hi han unes vistes precioses de la nostra Valéncia.  Des de dalt, podrem contemplar del cimbori de la sèu, de 40 metros d’altària i planta octagonal; el campanar de Santa Caterina; el de Sant Llorenç; el de Sant Nicolau; el de l’iglésia del Carme; el de Sant Bartolomeu; el del Salvador; el de Sant Esteve; el de Sant Martí; i molts més. En baixar del Micalet, li pegarem la volta per dins a la sèu i, enmig de la girola, vorem l’altaret en el braç de sant Vicent Màrtir incorrupte, i moltes més capelles, entre les que destaca la de sant Francesc de Borja, en pintures de Goya. Encara que la capella principal de la sèu és la del Sant Caliç, el caliç de la Santa Cena. Visitarem el Museu de la Sèu, i apreciarem la custòdia,  provablement una de les més grans d’Espanya. També és interessant detindre’s a observar detingudament el retaule de l’altar major, pintat per Fernando Yánez de la Almedina, discípul de Leonardo da Vinci.

Eixirem de la sèu per la porta Romànica a la plaça de l’Almoina i, enfront, vorem dos capelles, la de Sant Vicent Màrtir i la de Sant Valero; i en la mateixa plaça, també una capelleta, en la que Jaume I va oir la primera missa en Valéncia.

La plaça de l’Almoina amaga, baix de l’aigua que forma la plaça, les ruïnes romanes i, darrere, la cripta de Sant Vicent Màrtir i el Museu de la Ciutat en el Palau del Marqués de Campo.

Anant pel carrer de la Farina topetarem l’Almodí, a on s’almagasenava el gra que venia al Regne de Valéncia. La porta principal de l’Almodí dona a la plaça de Sant Lluís Beltran, hui museu.

Caminarem pel  carreró del Comte d’Olocau i arribarem al carrer dels Trinitaris. Visitarem la Facultat de Teologia Sant Vicent Ferrer, en un magnífic pati arquejat. En el mateix carrer, nos trobarem l’iglésia del Salvador, a on està l’image del Crist crucificat més antiga de Valéncia. Aparegué un 9 de novembre de 1250, pujant pel riu Túria corrent amunt.

Continuarem pel carrer del Salvador i, a mà dreta, entrarem al carrer de Viciana i, a escassos metros, vorem el pou de Domingo, formant una preciosa placeta.

Més avant, està la plaça del comte de Carlet. Eixirem a vora riu pel carrer de Boix al carrer Pintor López, i vorem el monument a Josep Ribera. Tornarem a pujar cap a la plaça de l’Almoina pel carrer dels Trinitaris fins al carrer del Tossalet, carrer dels Venerables i en el cantó vorem el Palau de l’Arquebisbat. Pel carrer de les Avellanes, eixirem al carrer de la Mar, i pujant, a mà dreta, a la plaça de la Reina, a on tindrem una bona vista de la frontera de la sèu.

Pel cantó de l’esquerra, nos adinsarem a la plaça de Santa Caterina. Vorem l’iglésia, d’estil gòtic i campanar barroc. Eixirem d’allí a la plaça Lope de Vega, i justet enfront, vorem l’Estreta, la frontera de cent sèt centímetros.

Passejarem pel carrer de la Sabateria dels Chiquets, Abaixadors, carrer de la Puríssima i de Calatrava, carrers serpejants, i aplegarem la plaça del Negret.

Pel carrer dels Cavallers nos acostarem a Sant Nicolau per admirar les pintures al fresc en tot l’interior, i eixirem a la plaça de Sant Nicolau.

Tornant al carrer dels Cavallers, en direcció a la plaça de la Mare de Deu, vorem el Palau de la Generalitat i el jardí de la Generalitat, a on antigament estava la Balia.

Si vos apetix descansar un moment, podeu fer-ho en el Café de les Hores, en el carrer comte d’Almodóvar, just en el cantó del convent de la Puritat.

Mides higienicodietètiques de l’estrenyiment

Mides higienicodietètiques de l'estrenyiment

Per El mege del fege

L’estrenyiment se definix com defecar manco de tres voltes a la semana, coincidint en femta dura, escassa i tindre que fer esforç defecatori.

És un trastorn molt freqüent, que afecta al 12-20% de la població general i perjudica el benestar i la calitat de vida de millons de persones en el món.

Se recomana per a millorar l’estrenyiment consumir aliments en alt contengut en fibra soluble (fruita, verdura, hortalices, fruits secs, pa de centeno, llegums). No obstant, s’ha de saber que, en les persones en estrenyiment per trànsit colònic lent, la fibra pot produir distensió abdominal i flatulència, per lo que es recomana no abusar d’esta mida si se produïxen estos síntomes.

La fibra aumenta el volum de la femta, la freqüència de les deposicions i reduïx el temps de trànsit intestinal. Per lo general, la fibra consumida deu tindre una proporció de 3:1 entre fibra insoluble i soluble.

La fibra insoluble se troba fonamentalment en la coberta externa dels grans de cereal, coneguda com a segó. Per això esta fibra insoluble se troba en els cereals integrals, llegums, fruits secs i fruites en pell.

Podem trobar fibra insoluble en:

  • Cereals: avena (sobre tot segó d’avena) i ordi
  • Llegums: pésols, fesols blancs
  • Poma, sense pell
  • Plàtano madur
  • Nyispros, sense pell
  • Suplements de Psyllium (Plantago ovata) o de metilcelulosa

Se recomana també beure bona cosa de líquits per a complementar els efectes de la fibra. Pot ser aigua, pero també camamirla, tila o menta, o caldos sense greix. Deu insistir-se més en els líquits coincidint en les menjades principals per a que la fibra insoluble que conté la dieta absorbixca aigua com una esponja i aumente el volum del pilot fecal.

També és molt important, tant per a l’estrenyiment com per a la salut cardiovascular i síquica, fer eixercici moderat, adaptat a les condicions de cada u.

Una mida important és tindre horaris regulars per a la defecació, com, per eixemple, a primera hora del matí o en haver menjat. També se recomana evitar resistir-se al desig de defecar. S’ha comprovat que la reiteració en no fer cas al desig defecatori acaba suprimint el reflex gastrocòlic i favorint l’estrenyiment.

En persones en lesions obstructives del tubo digestiu, impactació fecal o megacòlon se contraindica aumentar l’aportació de fibra.

S’han d’usar laxants només a una mala i sempre baix la supervisió del mege habitual.

Mits i veritats

Mits sobre aliments que milloren l’estrenyiment:

  • Oli d’oliva en dejú: no hi han estudis que avalen la seua eficàcia. Té calories, pero és un producte sà. Cap problema en usar-lo.
  • Prunes, naturals o pansides: és fruita. Molt sana. Hi han estudis que demostren la seua eficàcia.
  • Aigua en dejú: l’aigua disminuïx la consistència de la femta. No hauria d’influir que fora a primera hora del dia o més tart. Lo millor seria prendre’n junt en els aliments en fibra o en un moment pròxim a la ingesta.

¿Són bons tots els productes naturals?

No. Els laxants a base de senet (Cassia obovata), zenines o clasca sagrada (Frangula purshiana), no deuen usar-se de manera permanent.

¿Els medicaments poden causar estrenyiment?

Sí, molts fàrmacs poden provocar estrenyiment. Per eixemple, els antiinflamatoris, fàrmacs per al dolor, com la codeïna; antidepressius; ferro; diurètics, fàrmacs per a l’ansietat…

¿L’estrenyiment pot causar atres malalties?

Sí. L’estrenyiment prolongat pot provocar malalties, com ara hemorroides, fissures anals, prolapse rectal (dit també posterol). Ademés és un factor de risc (i un possible síntoma) del càncer de còlon.

La pigota de la mona: mits i realitats

La pigota de la mona: mits i realitats

Per Mª Ángeles Viñas Gimeno

La pigota de la mona (monkeypox en anglés) és una malaltia infecciosa causada per un virus del gènero Orthopoxvirus, que produïx una erupció cutànea dolorosa acompanyada de febra. Es tracta d’una zoonosis; és dir, una malaltia o infecció que és transmesa dels animals al hòmens.

Degut a l’aument de casos que hem tengut en els últims mesos en la nostra societat, és important conéixer els mits i les realitats d’este virus, puix hi han moltes informacions contradictòries que únicament provoquen por i desinformació.

Mits sobre la pigota de la mona

És una malaltia únicament de transmissió sexual: ❌ fals

Es tracta d’una malaltia que es contagia per atres vies, no únicament pel sexe. Les vies de contagi són: contacte físic estret en les lesions dèrmiques i els fluïts corporals, gotícules respiratòries, tocar objectes utilisats per persones infectades (llançols, roba), contacte en un animal contagiat i com ya s’ha dit, per mig de les relacions sexuals.

És una malaltia nova: ❌ fals

La pigota de la mona es va detectar per primera volta en les mones en Dinamarca l’any 1958, i per això el seu nom. No obstant, fon en 1970 quan va aparéixer el primer cas en humans en la República Dominicana del Congo.

És una malaltia altament letal: ❌ fals

En la majoria de malalts, els síntomes desapareixen al cap de dos o quatre semanes i, en molt poques ocasions, els casos greus poden causar la mort.

Realitats sobre la pigota de la mona

Els síntomes apareixen entre la primera i la tercera semana despuix del contacte: ✅ verdader

A vegades, apareixen síntomes molts similars a la grip (febra, miàlgies, mal de cap, tos, mal de gola) que precedixen l’erupció cutànea, pero no sempre és aixina, atres vegades poden aparéixer les lesions cutànees sense tindre síntomes previs. L’erupció cutànea es caracterisa per l’aparició d’unes taques planes que posteriorment evolucionen a vesícules doloroses. Eixes vesícules desapareixen posteriorment i es formen costres, que finalment se desprenen de la pell, i l’epidermis i la dermis es restituïxen.

La malaltia es dona per curada quan desapareixen les lesions dèrmiques: ✅ verdader

La malaltia es dona per curada quan ya han desaparegut tots els síntomes i les costres han caigut per complet, més o manco entre dos i quatre semanes despuix de contraure l’infecció.

La prevenció és importantíssima per a evitar contagiar-se: ✅ verdader

Efectivament, com en tota malaltia infectocontagiosa, la prevenció és lo més important. Es tracta de tindre les mateixes precaucions que es prenen front a una persona que contraga la pigota borda o be la pigota comuna. Fonamentalment, la prevenció es basa en eliminar el contacte estret en la persona infectada i evitar compartir objectes comuns.

La següent pàgina web que s’indica té per objectiu informar d’una forma més detallada la prevenció i distribució mundial de la pigota de la mona; en concret correspon als centres per al Control i la Prevenció de Malalties (la sigla CDC en anglés). És una web que no sols aporta informació de la salut pública dels Estats Units, sino també de tota la població mundial: Mpox in the United States and Around the World: Current Situation | Mpox | CDC

L’expressió “Més val previndre que curar” cobra especial rellevància en totes les malalties infectocontagioses que nos rodegen. I, si en algun cas, en la prevenció no n’hi ha prou, es recomana consultar els servicis mèdics tan pronte com escomencen els síntomes.